خواص روغن دنبه + میزان مصرف

قسمتی از دم که به آن تالو می گویند برای بدن مفید است.

این روغن از آن دسته روغن هایی است که برخی آن را خوب و برخی دیگر آن را مضر می دانند. در این مقاله به بررسی روغن از دیدگاه متخصص تغذیه می پردازیم.

آیا باید عطر بخوریم؟

متخصصان تغذیه و پیشگیری از چاقی در ایران در پاسخ به گرایش برخی افراد به مصرف روغن کرچک گفتند: استفاده محدود از روغن کرچک اگرچه فایده ای ندارد، اما مصرف زیاد آن یک مشکل سلامتی است.

بدن به انواع روغن نیاز دارد اما باید در یک قسمت از آن استفاده کرد. در گذشته 40 تا 45 درصد انرژی مورد نیاز از طریق مصرف چربی تامین می‌شد، اما اکنون اعتقاد بر این است که می‌توان انرژی را به 20 تا 25 درصد درشت مغذی‌ها کاهش داد.

با این کاهش امید می رفت که تعداد بیماری های قلبی کاهش پیدا کند اما متاسفانه علیرغم برآوردها این اتفاق نیفتاد و این بار به جای چربی، منبع غذایی تصفیه شده و فست فود وارد بخش غذا شده است که اثرات مضری داشته و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.در نتیجه به تدریج بر تعداد بیماری ها افزوده شده و اکنون آمار بیماری های غیرواگیر بیشتر از بیماری های عفونی است.

قسمتی از پیه که به آن پیه* می گویند برای بدن مفید است اما میزان مصرف آن نباید از هفت درصد بیشتر شود که اگر مقدار پیه یکسان باشد باعث کاهش کلسترول بدن می شود. .

کلسترول اگرچه یکی از ضروری ترین مواد در بدن است، اما مشخص است که 80 درصد آن از کبد برای ساختن هورمون های مهم بدن که پایه استروئیدی هستند تامین می شود، اما علاوه بر آن منجر به افزایش کل می شود. کلسترول که در LDL یا گیرنده کلسترول بد HDL یا کلسترول خوب و VLDL یا چربی خون است.

بیشتر بخوانید:  فواید گوشت مرغ

در نتیجه، اگر استفاده از روغن های حیوانی کافی باشد، حتی اگر ترانس نداشته باشند، LDL را که کلسترول ناسالم بدن است، افزایش می دهد و زمینه را برای فرد مبتلا به بیماری کشنده فشار خون فراهم می کند.

فشار خون بالا یک بیماری بدون علامت و کشنده است و متأسفانه زمانی که فرد کلیه خود را از دست می دهد، چشمانش آسیب می بیند یا قلبش به مرحله غیرقابل برگشتی می رسد، متوجه آن می شود.

در گذشته از روغن حیوانی زیاد استفاده می شد و مردم سالم بودند چون هوا فعال و سالم بود، اما امروز وضعیت مثل قبل نیست.بنابراین برای داشتن زندگی سالم باید سه قانون طلایی تغذیه یعنی تعادل، تنوع و سهم را رعایت کنیم. حق به این معناست که افراد با توجه به سن و جنس خود به غذای خاصی نیاز دارند و در تعادل اگر از غذا خوردن لذت می بریم و گرسنگی را رفع می کنیم باید ویتامین ها، مواد معدنی، ریزمغذی ها و فیبرهای نامحلول و آنتی اکسیدان ها را داشته باشیم.

* روغن پیه: نوعی چربی تصفیه شده گاو یا گوسفند است که از روغن پیه فرآوری شده و در دمای اتاق جامد می شود.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …